

آیا تا به حال به تاثیر طراحی دکوراسیون رستوران در انتخاب مشتریان اندیشیدهاید؟ اگر پاسختان منفی است میبایست بدانید که بخش عمدهای از قدرت تصمیمگیری انسانها (در کلیه امور تجاری) به مسائل دیداری مربوط بوده و در واقع بهبود طراحی دکوراسیون رستوران علاوه بر جلب رضایت مشتریان فعلی، نقش تبلیغاتی بزرگی را نیز برای آینده تجاری رستورانتان ایفا خواهد کرد.
لذا اگر تا کنون به طراحی دکوراسیون رستوران خود توجه نکرده و آن را در اولویت امور خود قرار ندادهاید، همین حالا فرصت را غنیمت شمرده و با مطالعه مطالب زیر مراحل آغازین ایجاد تغییرات بنیادین و موثر را در پیش بگیرید.
با حلال مشکلات دکوراسیون آشنا شوید
برای آغاز مبحث طراحی دکوراسیون رستوران بهتر است با حلال اغلب مشکلات ساختاری محیط، یعنی «نورپردازی» آشنا شویم. از آنجایی که یکی از نکات بسیار مهم در بخش طراحی داخلی مسئله نحوه بکارگیری نور در فضاست، شناخت قابلیتهای آن بدون شک موجب بهبود مراحل طراحی دکوراسیون رستوران شما نیز خواهد شد.
شما برای القای حس آرامش و راحتی میبایست از نورپردازی لطیف و گرم بهره گرفته و مشتریان را به سپری کردن مدت زمان بیشتری در فضای رستوارنتان تشویق کنید (البته در صورتی که طراحی دکوراسیون رستوران تان مبتنی بر سرعت ورود و خروج مشتریان نباشد).
یکی از انتخابهای غلط در طراحی دکوراسیون رستوران ها، نور پردازیهای زمینی و رو میزیای است که موجب ایجاد سایه روی غذاها و چهره افراد حاضر سر میز میشوند. اینگونه نورپردازیها بر تجربه مشتریان موثر بوده و حتی قادر به اثر گذاری منفی در دیدگاه آنها نسبت به غذاهای سرو شده نیز هست. بنابراین جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلی از نورپردازی یکسان، ملایم و گرم در قالب اتمسفر رستوران خود بهره بگیرید.
به خاطر داشته باشید که هدف اصلی شما در انتخاب نورپردازی دکوراسیون داخلی رستورانتان میبایست ایجاد حس آرامش و صمیمیت برای مشتریان باشد. لذا از اغراق در بکارگیری روشنایی و یا کاهش بیش از حد مقدار نور موجود در فضا خودداری نمایید. تحقیقات حاکی از آن است که نورپردازی شدید موجب کاهش اعتماد به نفس مشتریان شده و در ایجاد حس ناامنی به هنگام صرف غذا موثر است. از سویی دیگر نورپردازی محدود که منجر به کاهش دید مشتریان باشد نیز امر قابل پسندی طراحی دکوراسیون رستوران ها نبوده و به شکلی مستقیم در کاهش لذت غذاهای سرو شده دخیل است.
اثاثیه اساس است و بس
یکی دیگر از نکات مهم در طراحی دکوراسیون رستوران ها، مبلمان، اثاثیه و لوازمی است که در فضای داخلی به کار گرفته میشود. فراموش نکنید که میز و صندلیهای موجود در رستوران شما دائما در معرض دید مشتریانتان بوده و هرگونه کاستی در ویژگیهای ظاهری یا ساختاریشان از چشمان تیز بین حاضران مخفی نخواهد ماند.
از سویی دیگر به هیچ عنوان نباید از هماهنگی این لوازم و تم رستوران غافل شوید! انتخاب بهترین مبلمان، صندلی و میز ممکن در صورت ناهماهنگی با کانسپت اصلی، هیچ سودی برایتان نداشته و بالعکس موجب کاهش جلوههای ظاهری رستوارنتان نیز خواهد شد.
شما قبل از گزینش اثاثیه و لوازم مورد نیاز در طراحی دکوراسیون رستوران خود میبایست در ارتباط با تم، کانسپت و اتمسفر مرکزی مد نظرتان به نتیجه رسیده و سپس کلیه مسائل مرتبط با اثاثیه را بر همین اساس پایه ریزی نمایید. فراموش نکنید که حضور در رستورانی با یک منوی سنتی و فضای داخلی پستمدرن هیچ لذتی برای مشتریانتان در بر نداشته و احتمال بازگشتشان برای صرف وعدهای دیگر را به زیر صفر خواهد رساند.
لذا در انتخاب اثاثیه مورد استفاده در طراحی دکوراسیون رستوران خود علاوه بر راحتی، زیبایی و کارآیی، تناسب آنها با تم قالب فضای داخلیتان را نیز مد نظر داشته باشید.
حتی شهر فرنگ نیز از همه رنگ است!
بله همانطور که از عنوان این بخش پیداست، مورد حائز اهمیت بعدی در طراحی دکوراسیون رستوران انتخاب رنگ و رنگبندی است. از آنجایی که دوران دیوارها و رومیزیهای سفید رستورانها به پایان رسیده و اکنون شاهد رد پایی از خلاقیت در طراحی دکوراسیون رستوران های سراسر جهان هستیم، شما نیز میبایست با تاثیرات انتخاب رنگ در فضای داخلی آشنا شده و برای ایجاد اتمسفر مد نظرتان با استفاده از این نکته نقشه بکشید.
رنگها قادر به ایجاد خطای دید و احساسات متنوع در روان انسانها بوده و مطمئن باشید که بهرهگیری صحیح از آنها، طراحی دکوراسیون رستوران تان را به شکل چشمگیری تحت تاثیر قرار خواهد. به عنوان مثال میتوان به استفاده از رنگهای روشن در سقف رستوران اشاره کرد؛ بکارگیری طیفهای روشن در قسمتهای بالایی فضای داخلی موجب خطای دید شده و ارتفاع دیوارها را بیشتر از حد معمول جلوه خواهد داد. (این تکنیک در مکانهایی با فضای داخلی اندک بسیار مناسب است).
بنابراین شما نیز دفتر رنگهای تماما سفید را در مقوله طراحی دکوراسیون رستوران ها ببندید و به فکر یافتن ایدههایی نو در زمینه رنگبندی بخشهای داخلی باشید!
یکی از توصیههای مهم در زمینه رنگبندی را میتوان در لزوم توجه به روانشناسی رنگها و بهرهگیری از ویژگیهای ماهیتی طیفهای رنگی خلاصه کرد. استفاده از رنگهای روشن برای افزایش متراژ فضا و یا طیفهای گرم در راستای ایجاد صمیمیت بیشتر، همگی از تاثیرات روانشناسی رنگها بوده و بهرهگیری مناسب از آنها بدون شک موجب بهبود طراحی دکوراسیون رستوران تان نیز خواهد بود.
جزئیات گاهی از کلیات نیز مهمتر است
متاسفانه در فرآیند طراحی دکوراسیون رستوران ها توجه به جزئیات در اغلب موارد صرفا به انتخاب و جایگذاری لوازم تزئینی محدود شده از قابلیتهای اشیای موجود در فضای داخلی چشمپوشی میشود. اما شما میبایست بدانید که جزئیاتی چون لوازم تزئینی موجود در محیط رستورانتان نیز به اندازه تمام بخشهای دیگر حائز اهمیت بوده و در نتیجه نهایی طراحی دکوراسیون رستوران شما تاثیرگذار است.
اگر تا به حال در مراحل طراحی دکوراسیون رستوران ها حضور داشته باشید احتمالا با پدیدهٔ «بخشهای نامطلوب» مواجه شده و از تاثیرات آن بر مقوله طراحی داخلی آگاهاید. بخشهای نامطلوب به قسمتهایی از رستورانها گفته میشود که بنا به دلایل گوناگون مورد پسند مشتریان واقع نشده و افراد اندکی تمایل به انتخاب آنها دارند. این مکانها عموما در قسمتهای پر تردد رستوران مانند ورودی، بخشهای نزدیک به آشپزخانه و یا محل جابجایی پرسنل قرار داشته و به همین دلیل مشتریان علاقهای به انتخاب میزهای موجود در این بخشها از خود نشان نمیدهند.
اما شما میتوانید به راحتی و با انتخاب جزئیات مناسب در مراحل طراحی دکوراسیون رستوران تان این قسمتها را نیز تحت پوشش قرار داده و میزهای موجود در کلیه بخشها را به محبوبیت یکسانی برسانید. برای انجام این کار تنها کافی است در انتخاب اشیای تزئینی دقت بیشتری به خرج داده و به فانکشن هر قطعه بیش از پیش توجه نمایید.
به عنوان مثال شما میتوانید با بهرهگیری از گلدانهای بزرگ، فضایی میان آشپزخانه و میزهای نزدیک آن به وجود آورده و مشتریان را از ترس صرف غذا روی میزهای مجاور آشپزخانه نجات دهید. شما همچنین میتوانید در مراحل طراحی دکوراسیون رستوران خود استفاده از دیوارهای کاذب را نیز مد نظر قرار داده و با بهرهگیری از گزینههایی همچون دیوارهای کاذب چوبی، علاوه بر بهبود جلوههای ظاهری محیط، نوعی پارتیشنبندی با هدف افزایش فضای شخصی مشتریانتان را نیز تجربه کنید.
رستوران خود را در قالب یک مجموعه طراحی کنید
به عنوان نکته پایانی در رابطه با طراحی دکوراسیون رستوران میبایست به اهمیت ایجاد اتمسفری جامع و هماهنگ در کلیه بخشهای محیط داخلی اشاره کرد. تمام نکات مذکور در این مقاله تنها در صورتی کارساز خواهند بود که در راستای تم و کانسپت اصلی رستوران مد نظر اجرا شده و با کلیت مجموعه همخوانی داشته باشند.
به خاطر داشته باشید که همخوانی موجود در اجزای تشکیل دهنده یک مجموعه علاوه بر بالا بردن عملکرد کلی آن، موجب بهبود وضعیت ظاهری شده و تجربه حضور مشتریان را نیز به شکلی مستقیم تحت تاثیر قرار خواهد داد. شما همچنین با ایجاد محیطی صمیمانه و گرم قادر به جذب مشتریان دائمی بوده و از سویی دیگر با جلب نظر حاضران، از قدرت تبلیغات دهان به دهان نیز بهرهمند خواهید شد.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش کاربران فضای مجازی، تبلیغات دیجیتال در پلتفرمهای اجتماعی نیز به نکتهای حائز اهمیت در بازاریابی کلیه کسب و کارها مبدل شده و غفلت از قدرت آن موجب کاهش چشمگیر بازده تجارتهای مختلف خواهد بود. حال اگر قصد بکارگیری از قدرت این تبلیغات را داشته و به دنبال راهی برای افزایش مشتریان خود از این طریق هستید باید بدانید که بهترین رویکرد ممکن در این راستا بهبود طراحی دکوراسیون رستوران تان است؛ چرا که جلوههای ظاهری به عنوان ویترین کسب و کار شما عمل کرده و در صورت جلب نظر بینندگان، احتمال کسب مشتریان بیشتر را نیز برایتان رقم خواهد زد.
لذا در طول مراحل طراحی دکوراسیون رستوران خود، اولویت اصلی را بر ایجاد اتمسفری همخوان با تم و کانسپت غذاییتان بنا داشته و اگر تا کنون از اهمیت طراحی دکوراسیون رستوران تان غافل بودهاید، با بهرهگیری از نکات ارائه شده در همین مطلب هر چه سریعتر به فکر ایجاد تغییراتی بنیادین در طراحی داخلی رستوارن خود باشید.
تخصص رستوپرو در زمینه دکوراسیون
تیم طراحی و دکوراسیون داخلی رستوپرو با کوله باری از تجربه در زمینه طراحی واجرای دکوراسیون داخلی رستورانها و سایر مجموعه های F&B از کانسپت تا پیاده سازی طرح های سه بعدی به شما در ایجاد تمایزی دلنشین و جذاب در حین وفاداری به کانسپت کمک خواهد نمود. تیم دیجیتال مارکتینگ رستوپرو نیز پس از پایان دکوراسیون مجموعه شما به کمک عکاسان حرفه ای و متخصصین سوشیال مدیا ویترین واقعی شما را در فضای مجازی به بهترین شکل ممکن به نمایش خواهد گذاشت. برای ارتباط با کارشناسان رستوپرو با ما در تماس باشید.