فست فودهای دکوراتیو |بررسی اهمیت طراحی دکوراسیون فست فود|

امروزه با پیشرفت صنایع غذایی و افزایش رستوران‌های ارائه دهنده غذاهای سریع، طراحی دکوراسیون فست فود ها نیز به یکی از مباحث داغ و قابل توجه این حوزه مبدل شده و حتی تحقیقات عظیمی نیز توسط فست فود های زنجیره‌ای بزرگ دنیا در همین زمینه صورت گرفته است. لذا در این مقاله از رستوپرو به بررسی تخصصی طراحی دکوراسیون فست فود ها پرداخته و این مقوله را از منظر علمی نیز زیر ذره‌بین خواهیم برد!

سریع باش تا خورده شوی

دنیای امروزی در برهه‌ای متفاوت نسبت به تمام دوران‌های پیشین خود به سر برده و قوانین زیستی گونهٔ ما نیز دائما در حال تغییرند. یکی از همین تغییرات بزرگ در زندگی انسان‌ها نیاز به سرعت و کاهش اتلاف زمان در طول ۲۴ ساعت‌ از فعالیت روزانه بوده و جای تعجبی ندارد که در حال حاضر، اغلب عادت‌های ما بر اساس همین قانون نانوشته شکل گرفته است. حال شما این مسئله را به عادات غذایی‌مان تعمیم داده و از خود بپرسید: «آیا بشر زمان کافی برای آشپزی و صرف غذا دارد؟!»؛ بدون شک پاسخ این سوال منفی است.

بنابراین نمی‌توان از افزایش رستوران‌های فعال در زمینه غذاهای سریع (فست فود) متعجب بود و بالعکس می‌بایست حضور مقوله‌های جدید و پر اهمیتی همچون طراحی دکوراسیون فست فود ها را نیز با آغوشی باز پذیرفت. اهمیت این موضوع در حال حاضر به قدری زیاد است که به راحتی می‌توان اذعان داشت، عدم توجه به طراحی دکوراسیون فست فود های در دست احداث در واقع امضای حکم شکست یک پروژه است.

حال که تا حدودی به اهمیت طراحی دکوراسیون فست فود ها پی برده و یحمتل توجه‌تان نیز جلب آن شده است، با ما همراه شوید تا نکات مهم و موثر در طراحی داخلی فست فود ها را از نزدیک بررسی کرده و با راه‌کارهای افزایش بازده یک رستوران غذاهای سریع از همین طریق آشنا شویم.

هویت خود را به معرض نمایش بگذارید

برای شروع مطلب اجازه دهید با یکی از بنیادی‌ترین پایه‌های طراحی دکوراسیون فست فود، یعنی «کانسپت» وارد مبحث شویم.  کانسپت یا مفهوم کلی در مراحل طراحی داخلی و خارجی تمام پروژه‌های عمرانی موثر بوده و غفلت از آن همانند فراموش کردن دمیدن روح در کالبد انسانی است! بله، بدون در نظر گرفتن کانسپت مناسب و تعبیه مسیرهای مناسب جهت اعمال آن در فضای داخلی و خارجی، رستوران فست فود شما عاری از روح شده و صرفا مکانی معمولی، بدون هویت و با غذاهایی ساده جلوه خواهد کرد.

اما بخاطر داشته باشید که اگر هدف شما از احداث پروژه خود جلب رضایت مشتری و وارد شدن به عرصه رقابتی غذاهای سریع باشد، به هیچ‌وجه نباید از قدرت و تاثیر طراحی دکوراسیون فست فود تان غافل شوید. چرا؟ به مطالعه ادامه دهید تا به تمام نکات مورد نیاز جهت انتخاب و اعمال بهترین طراحی دکوراسیون فست فود پی برده و پاسخ تمام پرسش‌های خود را بگیرید!

رضایت مشتری نه؛ جلب مشتری‌های راضی!

اصلی‌ترین هدف در طراحی دکوراسیون فست فود های بزرگ جهان همواره جلب مشتری‌های بیشتر و افزایش بازده در کنار پایین نگه داشتن قیمت‌ غذاهای باکیفیت بوده است. این مسئله به ما یادآور می‌شود که در فرآیند احداث و توسعه یک رستوران فست‌ فود نیز مانند سایر کسب و کارهای امروزی، افزایش گردش مالی و جلب مشتری بیشتر در اولویت امور قرار دارد.

اما در دنیایی که مملو از شلوغی و تردد بوده و سرعت بالا حرف اول را می‌زند چگونه می‌توان مشتری‌های بیشتری را جذب کرده و بازده را بالا برد؟ خب جواب ساده است؛ از طریق ایجاد محیطی شاخص و ارائه خدمات منحصر به فرد! همین. اما از آن‌جایی که عدم وجود محیط مناسب در واقع شانس ارائه خدمات پر بازده را نیز از شما خواهد گرفت، می‌بایست در تشکیل و تکمیل آن نهایت تلاش و کوشش ممکن را به خرج دهید.

شما در طراحی دکوراسیون فست فود خود باید کانسپت و هدفی که در پشت منوی غذایی‌تان وجود داشته را به مشتریان منتقل کرده و آن‌ها را برای خوردن و خرج کردن آماده کنید. البته این بخش سادهٔ کار است چرا که حضور افراد در رستوارن‌ شما به معنای  آمادگی قبلی جهت بهره‌گیری از محصولات‌تان است؛ ولی مرحله سخت کار تازه از جایی آغاز می‌شود که شما می‌بایست رضایت آن‌ها را نیز جلب کرده و حفظ کنید‌.

مشتریان رنگ دیده؛ کلید موفقیت

شاید عنوان این بخش برای شما اندکی عجیب باشد، اما باید بدانید که مبحث انتخاب رنگ و رنگ‌بندی در واقع بدنهٔ فرآیند طراحی دکوراسیون فست فود ها را تشکیل می‌دهد. بدون بهره‌گیری صحیح از رنگ‌ها، رستوران شما به یک تابلوی کوبیسم نه چندان جذاب مبدل شده و حتی بازده مالی‌تان را نیز به شکلی منفی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

فست فود های زنجیره‌ای بزرگ جهان -مانند مک‌دانلد- بودجه‌های هنگفتی را جهت آنالیز اطلاعات روانشناسی و انجام‌ تحقیقات متعدد صرف کرده و طراحی دکوراسیون فست فود های خود را بر همین اساس شکل داده‌اند. اگر تا به حال به کاربرد رنگ قرمز و زرد در طراحی داخلی فست فودهای پر طرفدار جهان دقت کرده باشید، یحتمل متوجه نقش این تحقیقات در بدنه اقتصادی حوزه غذاهای سریع نیز شده‌اید.

خبر خوب برای صاحبان رستوران‌‌های فست فود این است که محققان معتقدند رنگ‌های گرم موجب افزایش اشتها شده و انسان‌ها را به مصرف وعده‌های غذایی سنگین‌تر تشویق می‌کند. بنابراین اگر قصد افزایش بازده مالی خود از طریق طراحی دکوراسیون فست فود تان را دارید، رنگ‌های گرم (خصوصا قرمز و زرد) را در لیست خریدتان قرار دهید.

چشم فست فود تان روشن

 

آیا می‌توانید حدس بزنید که نکته بعدی در رابطه با طراحی دکوراسیون فست فود چیست؟… بله؛ همان‌طور که از عنوان پیداست حال وقت آن رسیده که پای نور را به میان بکشیم. البته اگر تا کنون در زمینه طراحی دکوراسیون فست فود یا رستوران‌‌های دیگر فعالیت و مطالعه داشته‌اید بدون شک در رابطه با قدرت و اهمیت نورپردازی در مراحل دیزاین فضای داخلی آگاهی لازم را کسب کرده‌اید.

اما اگر تا به حال نمی‌دانستید که روشنایی یکی از تعیین کننده‌ترین بخش‌های  طراحی دکوراسیون فست فود و رستوران است، متاسفانه باید بگوییم که: «نصف عمرتان بر فناست!» و حالا وقت آن رسیده که برای نصف باقی مانده از عمر خودتان برنامه‌ریزی نمایید…

نورپردازی قادر به تغییر اتمسفر محیط‌های داخلی و خارجی بوده و با بهره‌گیری صحیح از آن می‌توان روح و روان مشتریان را نیز در جهات تجاری مطلوب به بازی گرفت! البته لازم نیست که نقشه‌های پلیدی برای این‌کار کشیده و وارد کارهای پیچیده ذهنی شوید؛ چرا که محققان پیش‌تر تمام روش‌های ممکن را بررسی کرده و نکات لازم را در اختیار عموم قرار داده‌اند.

از آن‌جایی که هدف اصلی در رستوران‌های فست فود ارائه غذاهای سریع و افزایش سرعت صرف وعده‌های غذایی (در کنار حفظ لذت) است، بلاشک نورپردازی محیط نیز می‌بایست در همین راستا تعبیه شود. دلیل بکارگیری نورهای روشن و تعداد لامپ‌های زیاد در فضای داخلی فست‌ها نیز همین امر بوده و از این طریق مشتریان به  افزایش سرعت خرید و خوردن غذاها تشویق می‌شوند.

بنابراین اگر کانسپت منحصر به فردی در ذهن خود نداشته و صرفا به دنبال بهترین متدهای طراحی دکوراسیون فست فود تان هستید، فراموش نکنید که نورهای کم‌سو موجب ایجاد اتمسفری رومانتیک شده و این مسئله بدون شک مناسب ساختار مبتنی بر سرعت رستوران غذاهای سریع‌تان نخواهد بود. (نورتان را زیاد کنید!).

فست فود که جای اطراق نیست!

البته کمی بی‌رحمانه است که بگوییم محیط یک فست فود جای توقف و سپری کردن زمان نمی‌باشد؛ ولی به هر حال نباید ماهیت و  اسم این مدل رستوران‌ها را فراموش کنیم. غذاهای سریع از همان آغاز پیدایش با هدف افزایش سرعت فرآیند تهیه و تغذیه مواد خوراکی وارد بازار شده و تا کنون نیز بر همین منوال ادامه یافته‌اند.

به همین روی، در طراحی دکوراسیون فست فود ها نیز می‌بایست موجبات افزایش سرعت ورود و خروج مشتریان را در نظر گرفته و مراحل اجرایی دیزاین را بر همین اساس پیش برد. اگر در رابطه با این مسئله شک داشته و خوی مهمان نوازی ایرانی‌تان به شما می‌گوید مشتریان فست فود نیز حبیب خدا هستند، بگذارید با یک مثال قانع‌تان کنیم.

اگر به  طراحی دکوراسیون فست فود های موفق و زنجیره‌ای جهان دقت کرده باشید احتمالا وجود فضاهای کوچک، صندلی‌های به هم چسبیده و میزهای یک‌سره توجه‌تان را به خود جلب کرده است. ولی سوال این‌جاست که آیا فست فودهای بزرگی چون مک‌دانلد بودجه‌ کافی برای احداث فضاهای بزرگ و رستوران‌های عظیم را ندارند؟!

واضح است که بودجه نقشی در طراحی نداشته و کوچک نگه داشتن محل‌های صرف غذا (صندلی و میز و…) در این رستوران‌ها صرفا بر مبنای افزایش سرعت ورود و خروج مشتریان صورت گرفته است. پس فراموش نکنید که در  طراحی دکوراسیون فست فود، سرعت حرف اول را می‌زند.

 

بدون برندینگ باک‌تان بنزین ندارد

تا به اینجای مقاله رستوپرو در رابطه با طراحی دکوراسیون فست فود، مقوله‌هایی چون رنگ‌بندی، انسجام کانسپت، انتخاب مبلمان (اثاثیه) و نورپردازی را بیشتر شناخته و از تاثیر آن‌ها بر عملکرد کلی رستوران نیز مطلع شدیم. اما آیا رعایت این نکات برای افزایش بازده و جذب مشتری کافی است؟

بدون شک خیر! چرا که صنعت غذاهای سریع (فست فود) در حال حاضر شاهد رقابتی شدید میان مدعیانی سرسخت بوده و بهره‌گیری بی‌هدف از موارد ذکر شده در این مقاله برای غلبه بر رقیبان کافی نمی‌باشد. حتی می‌توان اذعان داشت که پس از تکمیل کلیه آن‌ها، جای خالی یک قطعه از پازل در  طراحی دکوراسیون فست فود تان به چشم خواهد خورد.

این قطعه گم شده از پازل طراحی دکوراسیون فست فود، چیزی نیست مگر فرآیند با ارزش «برندینگ». برندینگ در واقع همانند کارت شناسایی کسب و کار شما عمل کرده و بدون داشتن آن، در عرصه ور هرج و مرج فست فود دیر یا زود به فراموشی سپرده خواهید شد. برندینگ با رستوران شما کاری خواهد کرد که مشتریان‌تان با شنیدن یک جمله، مشاهده یک لوگو و یا حتی مزه کردن طعمی خاص، به حضورتان پی ببرند؛ مانند همان کاری که لوگوی مک‌دانلد با دنیای امروزی ما کرده است! (آیا کسی را می‌شناسید که این لوگو را نشناسد؟)

لذا اگر به دنبال قطعه اصلی طراحی دکوراسیون فست فود تان هستید، فرآیند برندینگ و برندسازی برای رستوارن‌ خود را در اولویت قرار داده و به هیچ‌وجه از قدرت آن غافل نشوید. فراموش نکنید که رستوپرو در زمینه برندینگ کسب و کارهای متعددی فعالیت داشته و هم اکنون با سابقه درخشان خود، آماده ارائه حرفه‌ای ترین خدمات برندینگ در سطح کشور می‌باشد.

 

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

دیدگاه
نام
ایمیل
وبسایت